tisdag 17 oktober 2017

Müsli

Jag gör egen müsli sedan många år. Det som är bra med hemgjord müsli är att man kan göra nästan precis som man vill.
Jag tar ungefär 1½ l havregryn, 4 dl rågflingor, 2 dl solroskärnor och 1 dl chiafrön. Man kan också ha linfrön, vetegroddar, vetekli, hackade nötter och liknande. Ibland tar jag c:a 1 dl naturella kokoschips och ibland smaksätter jag med kanel. När man blandat ihop alla ingredienser i långpanna ringlar man över 1 - 2 dl rapsolja och ½ - 1 dl flytande honung och rör ihop allt i långpannan. I originalreceptet ska det även tillsättas 1 - 2 dl farinsocker men det använder inte jag.
Rosta i ugnen på 175 grader. Jag börjar rosta i 10-minutersintervaller och rör om var 10:e minut. När müslin börjar få fin färg fortsätter jag att rosta i 5-minutersintervall och rör alltså om var 5:e minut. Jag vill ha min müsli rejält rostad men inte bränd. När allt är klart och müslin svalnat häller jag upp den i mina müsliburkar.
Bilden är från 1 augusti 2017 då vi åt frukost på Ombergs Turisthotell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar