måndag 18 mars 2019

Bästa choklad-kladdkakan

Denna ljuvliga choklad-kladdkaka med frukt och grädde åt vi igår eftermiddag då mamma Vera var här. I vanliga fall brukar vi inte ha lyx-fika men när vi har besök brukar jag ofta baka för att kunna bjuda på något till fika. Den här choklad-kladdkakan får högsta betyg. Receptet har jag hittat i tidningen "Drömhem och Trädgård" nr. 2, 2017.

KLADD-KAKA

En härligt tung och kladdig kaka som smakar bäst med en klick grädde och en kopp starkt svart te eller en kopp starkt och gott kaffe.

100 g smör
150 g mörk choklad (jag använderOdense mörk choklad 55%)
3 st ägg
2½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret
Lägg ned chokladen i det smälta smöret och rör om till chokladen smält
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst
Rör ned den smälta chokladen i äggsmeten (eller tvärtom)
Tillsätt mjöl och bakpulver och rör försiktigt till en jämn smet
Häll upp smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant
Grädda kakan mitt i ugnen i c:a 18 minuter. 
Kakan ska stelna och spricka på ytan men inuti ska den vara lös och kladdig.
Ha koll (jag brukar grädda kakan i 19 min.)
Ta ut kakan ur ugnen och låt den kallna i formen
Kakan behöver sedan svalna ytterligare i kylskåp innan man kan servera den
Garnera med siktat florsocker och servera med lättvispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar